A marketingkommunikációs tabudöntögetés kora

A járvány alatt a fogyasztók egyre inkább a márkák felé fordulnak társadalmilag megosztó kérdésekben is. Milyennek kell lennie egy ilyen helyzetben (és úgy egyáltalán) egy jó vezetőnek? Bán Miklós, az Espell vezérigazgatója válaszolt kérdéseinkre.

A vállalatok szerepe erősen megváltozott az utóbbi években, a járvány idején pedig egyenesen felgyorsult ez az átalakulás, Bán Miklós szerint pedig egyenesen tabudöntögetés kezdődött az utóbbi időben.


Vezetők és a bizalom kérdése


Bán Miklós

Az mindennapos tapasztalat, hogy az igazi vezetők krízishelyzetben mérettetnek meg, így az utóbbi hónapok próbáit is csak azok a vezetők állják ki, akik a legérettebb, legalkalmasabb módon álltak hozzá a menet közben felmerülő számtalan operatív és személyes problémához.


Bán szerint a vezetőként felelősséget vállalni csak úgy lehet, ha az adott személynek megvan a megfelelő felhatalmazása a feladathoz. A legitimáció megszerzésének egyik legfontosabb tényezője a bizalom, ezen áll vagy bukik az, hogy valaki alkalmas-e a feladata ellátására, így bizalmat kiépíteni szervezeten belül és szervezetek közt is létfontosságú.


Vezetői vákuum


a járvány egyik érdekes tapasztalata, hogy az emberek egyre inkább a márkák felé fordulnak akkor, amikor bizonytalannak érzik magukat. Ami ennél is szokatlanabb: az emberek olyan kérdésekben fordulnak a márkák felé, amelyek korábban a politikum területéhez tartoztak. Bán az egyik lehetséges okként azt említi, hogy a globális világban vezetői vákuum alakult ki, hiszen a globális problémák túlmutatnak a nemzetállamok vezetőinek hatáskörén, ezért a válaszokat az emberek a globális vállalatoktól várják.


Ez egyértelműen óriási változást hoz a marketingkommunikációs szakma számára. A fogyasztók Bán szerint állásfoglalást és szerepvállalást várnak a cégektől és a márkáktól, viszont míg korábban a megosztó kérdésektől hagyományosan ódzkodtak a márkák, most rá vannak kényszerítve a véleménynyilvánításra.


Maradjunk nyitottak!


A társadalmi kérdések hagyományosan azok közé tartoznak, amelyekre korábban tabuként gondolt a marketingkommunikációs szakma, és nem foglalt bennük állást, hiszen az állásfoglalással óhatatlanul is elidegeníthet fogyasztói csoportokat. Bán amellett érvel, hogy nyitottnak kell maradnia a márkáknak, és nekünk is nyitottnak kell lennünk az új ötletekre szervezeten belül és kívül egyaránt.


Bán véleménye szerint nem visszatérni kell a járvány előtti kerékvágásba, hanem meg kell találni azokat a tanulságokat, amelyek a járvány után is érvényesek maradnak. Ilyen lehet például az a fajta rugalmasság, amivel a hirtelen fellépő változásokat kezeltük, és ami lehetővé teszi számunkra jelenleg is azt, hogy ne álljunk meg.

171 views

© 2020 by Positive Adamsky