A munkavállalók, mint ambassadorok

Mik a legfontosabb változások a HR szemszögéből? Mit érdemes a szakmának képviselnie ezután az új normálisban? Rákos Tímeával, a PwC HR-vezetőjével beszélgettünk a Most nincs megállás új részében.

A kommunikációs- és marketingszakma mellett a HR-t is alaposan felrázták az utóbbi hónapok eseményei, hiszen nem csak marketingkommunikációs szempontból kell idáig alig ismert területekre merészkedni. A munkavállalók és a munkáltatók életét alapjaiban forgatta fel a távmunka kérdésköre, amelyre nagyon rövid időn belül kellett megoldásokat találni.

Az, hogy mennyire fog megváltozni a világ akkor, amikor már nem kell aggódnunk a járványtól, még kérdéses, csak a változás biztos.


Rákos Tímea

A két forgatókönyv


A két lehetséges forgatókönyv szerint az előttünk álló, normalizálódó élethez vagy az, hogy visszatérünk a korábbi gyakorlatainkhoz (hiszen kivételes esemény az akkor már remélhetőleg csak múlt időben említhető járvány), vagy pedig alapjaiban gondoljuk át a munkavégzéshez, azok tereihez, és az egymáshoz való viszonyunkat, ami bőséges tervezést igényel majd.


Ha a második forgatókönyvet választjuk, le kell szűrnünk a tanulságokat a személyes távolságtartás és az irodák mérete közti relációval kapcsolatban, el kell gondolkodnunk azon, hogy érdemes-e sok munkavállaló munkavégzését egy térben megszerveznünk, egyáltalán szükséges-e mindig mindenkinek bent lennie az irodában ahhoz, hogy a napi munka hatékonyan el legyen végezve.


A jelen és a közeljövő idevágó kutatásaihoz bőséges a lehetséges témák tárháza, Tímea szerint pedig azok a munkáltatók, akik az utóbbi időben kiemelt figyelmet fordítottak ezen témákra, számottevő mértékben építették munkáltatói márkájukat is, hiszen, ahogy Tímea fogalmaz, a munkáltatói márka legjobb ambassadorjai maguk a munkavállalók.


Mi került az employer branding fókuszába?


Mind a fogyasztók, mind a munkavállalók elsősorban emberek, így ahogy a marketingkommunikációban a rámenős, call-to-actionre alapozott stílust felváltotta a szolidaritást hangsúlyozó image kommunikáció, úgy Tímea szerint az employer branding területén is számíthatunk az együttérző, (lét)biztonságot és kiszámíthatóságot középpontba helyező munkáltatói kommunikáció sikerére a közeljövőben.


Tímea tanácsa a munkáltatók felé az, hogy olyan üzeneteket fogalmazzanak meg potenciális munkavállalóik számára, amelyek aztán tetten is érhető a cégen belül. Sokszor előfordul az, hogy egy munkáltató vonzó üzeneteket kommunikál, amelyek aztán nem fedik kellő mértékben a valóságot, így elhiteltelenítik a céget.


A bizalomról


A távmunka kapcsán Tímea a bizalom kérdéskörét emeli ki, amely az utóbbi hónapokban próbára tette a vezetőket. Vajon akkor is dolgozik a csapat, ha a munka nem a vezető szeme előtt történik? Tímea véleménye szerint igen, és biztat arra, hogy ennek mentén gondoljuk át vezetői stílusunkat.


A mikromenedzselés helyett inkább rövid távú célok elérésére fókuszáljunk, állítsunk checkpointokat a munkavégzésben munkavállalóink felé! Tímea szerint, ha van kialakult bizalom vezető és beosztott között, azzal kevésbé fognak visszaélni, mint azt sok vezető talán gondolná.


A HR-szakma rengeteget tanult Tímea elmondása szerint az utóbbi hónapokban, a munkavállalók érdekeinek képviselete pedig kiemelten fontos témává vált. A távmunka támogatása és megvédése például olyan dolog, amellyel Tímea szerint a HR-nek gyakrabban kell élnie a jövőben. Meglátása szerint a HR-esek szerepe minden körülmények között a cégnél dolgozó emberek szempontjait egyeztetni üzleti szempontokkal, és így segíteni a vezetőiket a döntésekben. Ezzel tudja segíteni a HR azt, hogy a jövőben se álljunk meg.

214 views

© 2020 by Positive Adamsky