Mire nem volt időnk ezelőtt a válságközeli idő előtt? Kapcsolatot tartani a családdal, barátokkal, rokonokkal? Ezt Fazekas Bálint, az Euronics Magyarország igazgatósági tagja szerint most különösen érdemes megtennünk.
A digitalizálódó világ egyik hozadéka, hogy egyre több okoseszközre lesz szükség egy háztartáson belül, hiszen mindenkinek egyszerre kell tudnia dolgoznia, tanulnia, szórakoznia és/vagy kapcsolatot tartania munkatársaival, barátaival – ezek pedig legalább egy képernyőt (és persze a hozzá tartozó eszközt) igényelnek fejenként. Fazekas szerint ez a családon belüli további atomizálódást okozhat, egyes márkáknak pedig vadonatúj lehetőségeket az új világban.
Azzal, hogy kissé bezárult körülöttünk a világ, Fazekas tapasztalatai szerint megnőtt az olyan termékek vásárlásainak a száma, amelyet a fogyasztók csak később, vagy egyáltalán nem terveztek még. Ez váratlan kihívások elé állíthatja a kiskereskedelmet, hiszen ha a fogyasztó az általa áhított árucikk megvásárlásával nem várt például a Black Friday-ig, akkor milyen ajánlat lehet számára vonzó karácsony előtt?
Fazekasnak nincsenek kétségei azzal kapcsolatban, hogy az elkövetkező időszakban az élet egy idő után ugyanúgy megy majd tovább, mint a válság előtt, azonban marketingkommunikáció szempontjából több korábbi beszélgetőpartnerünkhöz hasonlóan ő is úgy gondolja, hogy az üzenetek megfogalmazása szempontjából a társadalmi változásokra érzékenyebbnek kell lennie a márkáknak.
A lokális szolgáltatók és az employer branding
Fazekas a jelenlegi és a vírushelyzet utáni gazdasági, társadalmi visszaesésre adott lehetséges válaszok közül valószínűnek tartja azt a fajta értékválasztást, amelynek lokális alapja van, vagyis a magyar márkák, magyar szolgáltatók előtérbe kerülésére lehet számítani.
A helyi gazdasági és foglalkoztatottsági problémákat helyben kell megoldani, a válság hatásait helyben érezzük – ehhez mérten pedig a hazai márkák kommunikációjának esetében az elkövetkezendőkben jól csengő jelző lehet majd a magyar.
Különösen kedvező helyzetben lehetnek majd Fazekas szerint az Euronics magyországi képviseletéhez is hasonló családi vállalkozások, amelyek üzenetrendszerükben az összetartozásról biztosítják majd munkavállalóikat, vagy ahogy ő fogalmaz: akik éreztetik velük, hogy itt biztos helyük van, és nem csak egyek a sok közül.
Ez a fajta employer branding és a belső kultúra ilyesfajta kommunikációja nem csak a munkavállalók szempontjából növelheti a márka értékét, hanem a fogyasztók felé is pozitív üzenetet közvetít.
Nem vagyunk egyedül!
Fazekas szerint ezekben az időkben különösen érdemes a hazai alternatíva mellett letenni a voksunkat vásárláskor a külföldi mellett, hiszen állítása szerint a külföldi márkát úgyis kimenti a külföldi anyacég, a hazai kisvállalkozások, családi cégek viszont csak a fogyasztóikra számíthatnak nehéz helyzetekben – hiszen most az egyik legfontosabb, hogy éreztessük másokkal és magunkkal is, hogy nem vagyunk egyedül.