Michael Chamberlain: COVID, társ a mindennapokban

Mennyiben reagáltak máshogy a kanadai fogyasztók a járványhelyzetre? Mi következik a vírus okozta depresszió után? Michael Chamberlain, a vancouveri Umbrella Communications CEO/Creative Directorának személyében sorozatunk története során először készítettünk nem Magyarországon dolgozó kommunikációs szakemberrel interjút.

A Most nincs megállás által a kommunikációs szakmán belül elindított diskurzus olyan problémák megoldására törekszik, amelyek majdnem azonos mértékben érintették az ipart mindenhol a világon. A közösségi távolságtartás, a kényszerdigitalizáció, az infotainment tartalmak és úgy általában a kontent ugyanolyan prominens részei lettek a mindennapjainknak Magyarországon, mint beszélgetőpartnerünk, a vancouveri Michael Chamberlain hazájában.


Michael Chamberlain


Mit érdemes tudni beszélgetőpartnerünkről?

Michael Chamberlain szakmailag magas és többszörös elismerésben részesült nemzetközi kreatívigazgató és stratéga. Magyarországi szakmai tevékenységének eredményeképpen a deepblue Networks | Budapest reklámügynökség az ő vezetése alatt vált központi globál ügynökséggé, vagyis a világ számos pontján az itt készült anyagokat adaptálták ügyfeleiknek. 

A budapesti csapat az Imperial Tobacco bristoli központjának lead ügynöksége volt, valamint az orosz, lengyel, szlovén piacok local ügynökségeként is funkcionált. A deepblue minden kontinensre kiterjedő tevékenysége a világ több mint 50 országra kiterjedt.

Chamberlain olyan ügyfelekkel dolgozott már vezető stratégaként, mint a Procter&Gamble, a Kraft Foods, a Coca-Cola, a Mars, a Reckitt Benckiser, vagy a Toyota. Mielőtt megalapította volna saját ügynökségét, az Umbrella Communicationst, megjárta a deepblue-n kívül a Saatchi&Saatchit és a BBDO-t is. Jelenleg is számos ügyféllel dolgozik együtt változatos szektorokban, valamint az Európai Unió központi kommunikációjának is aktív formálója.

A kanadai hozzáállás


Megfigyelhetjük, hogy a kanadai fogyasztók a hozzáállásukat tekintve nagyjából ugyanazokon a fázisokon mentek keresztül a járvány kirobbanásakor, mint a magyarok: Chamberlain arról számol be, hogy először hitetlenkedés volt a válasz az emberek részéről, majd a szituáció komolyságát felmérve a szabályok betartása volt a következő lépés. Ezt Chamberlain a kanadai nép általánosságban vett szabálykövető, egymásra odafigyelő magatartásának tulajdonítja – és ezt mintha az ország déli szomszédjának magatartásával vetné össze, ahol sokan élik meg úgy a különféle szabályokat és korlátozásokat, mintha közvetlenül a lakosság személyi szabadságára akarna törni az állam.


Bebizonyosodott: nem kell mindig rohannunk


Az oktatás digitalizációjával kapcsolatban Chamberlain az online kurzusokra épülő, leginkább felnőtteknek szóló képzések fellendülését emelte ki. A távoktatásoknak és online kurzusoknak nem csak az kedvez, hogy járvány idején csak ez lehetséges akkor, ha nem akarjuk kitenni magunkat és másokat a lehetséges fertőzéseknek: az emberek otthon töltött idejének mennyisége is ugrásszerűen nőtt.


Chamberlain véleménye szerint a kommunikációs szakma számára sokkal praktikusabb otthon dolgozni, mert többet lehetséges teljesíteni kevesebb idő alatt. Chamberlain arról beszél, hogy a digitalizáció beköszöntével a munkavégzés gyorsasága folyamatosan növekszik, a járvány árnyékában pedig még saját magához képest is hihetetlenül felgyorsultnak látja az internet adta lehetőségek körének kiszélesedését.


Következetesség és márkaszemélyiség


Mivel a fogyasztói magatartások ennyire hasonló módon változtak világszerte, a márkák erre adott reakciói is elég hasonlóak, országhatároktól függetlenül. A jó márka országtól függetlenül jó márka, ehhez pedig a recept Chamberlain szerint az, ha az adott brand az alapértékei mentén reagál a válságra. Chamberlain szerint a márkáknak személyiségei vannak, amelytől nem lehet idegenül viselkednie, és ezt a személyiséget kell valamilyen formában kötnie a világban zajló eseményekhez akkor, ha reagálni kíván rájuk.


Jó példának az általa kedvelt Apple üzeneteit hozza fel, amely arról szól, hogy maradjunk kreatívak otthon is. A pozitív üzenet teljes mértékben összhangban van a márka értékeivel, és amit Chamberlain külön is kiemelt, hogy a borús helyzet ellenére nem volt komor és szomorú.


Együtt kell élnünk a vírussal


Chamberlain a kommunikáció tónusának, az üzenetek hangulatának átalakítását sürgeti. A járvány témája egyáltalán nem vidám, és sokak számára okoz hihetetlen szorongást, azonban a folyamatos depresszív hangulatú kampányok ezt egyáltalán nem oldják. Ahelyett, hogy a koronavírus által okozott borzalmakról szólna az életünk, Chamberlain szerint inkább el kéne fogadnunk, hogy a vírus még egy darabig a mindennapjaink része marad, a márkáknak pedig ehhez kell alkalmazkodniuk.


742 views

© 2020 by Positive Adamsky