Nem kell újra feltalálni semmit

Mai vendégünk Lovas Tamás, a Decathlon marketingkommunikációs igazgatója is azok között van, akik első kézből tapasztalhatták meg, milyen kihívások érték a kereskedelemmel foglalkozó márkákat az elmúlt hónapokban.

Már eltelt annyi idő a járvány kezdete óta, hogy tisztán látszik: azok a márkák, akik átgondolatlanul, az események kényszere alatt léptettek életbe olyan marketingkommunikációs változásokat, amelyek egyáltalán nem kapcsolódnak a saját márkájuk értékeihez, hamar szembe kellett nézzenek próbálkozásuk sikertelenségével.


Lovas Tamás

Lovas Tamás megfogalmazásában az ilyesfajta kommunikáció azonnal „leugrik a képernyőről”, vagyis idegennek hat majd az adott kontextusban.

De akkor merre tekintsenek azok, akik mindenképpen kommunikálni szeretnének az események kapcsán? A tapasztalatok azt mutatják, hogy befelé.


A változás önmagunkból fakad


Az ezoterikusan hangzó alcím egy sokkal megfoghatóbb és hétköznapibb dolgot takar, mint azt talán gondolnánk. Lovas szerint a változásnak belülről kell jönnie, vagyis a kommunikációnk összeállításakor, a fő üzenetek megfogalmazásakor iránymutatásért a saját márkánk „genetikájához”, alapértékeihez érdemes visszanyúlni, hiszen így fog természetesnek hatni az eredmény.


Az, aki a hirtelen változások okozta új normában csak azért vált inkább image irányba, mert „nem illik” vagy értelmetlen a direkt eladásösztönzés, a márkája értékei pedig valójában nem rezonálnak a jelenlegi helyzettel, majd ehhez talál ki egy üzenetet, a szakember szerint a gombhoz varrja a kabátot. Korábbi epizódjainkban megszólaltatott beszélgetőpartnereink körében is általánosnak tűnik a nézet, hogy most amúgy sem a kereskedelmi célú reklámok ideje van, inkább az image kommunikációé.


Testreszabható vásárlói élmény


Lovas szerint a fogyasztókkal történő kapcsolattartásnak meg kell változnia a járvány után is, hiszen a járvány rákényszerítette a legkülönfélébb márkákat is arra – főleg a kereskedelemben –, hogy a fogyasztóik számára olyan lehetőségeket biztosítsanak a vásárláshoz, amelyek nem csak kényelmesek, de biztonságosak is.


Saját példának a drive-in átvételt hozta fel a Decathlon esetében, amely segítségével kontaktusmentesen átvehetik az autóval érkező vásárlók azokat a termékeket, amelyeket előtte az online áruházban megvásároltak. Az újfajta szolgáltatás bevezetése is azt mutatja, hogy szinte mindig van lehetőség bővíteni a lehetőségek körét, amelyekkel a fogyasztó pozitívabb vásárlási élményben részesülhet.


Csak előre


Lovas szerint a márkák számára visszalépést jelenthet a visszahúzódás a korábban jól működő, biztonságosnak tűnő megoldásokba hatékonyságmaximalizálásra hivatkozva, inkább előre kell tekinteni és új megoldásokat hozni a felmerülő kihívásokra. Fontos elsajátítandó gyakorlatként említi a rendszeres önvizsgálatot, vagyis azt, hogy tudjuk pontosan, mit miért teszünk személyes, céges, és szakmai szinten. A kreativitás hozza a legjobb eredményeket a márkánk számára – ihlethez pedig nem szükséges messzebbre tekintenünk a saját értékeinknél.

299 views

© 2020 by Positive Adamsky